“Kino pavasaris” 2022: svarbiausių filmų TOP10

Štai ir atėjo pavasaris… Kino pavasaris! Koks jis bus 2022 metais?

Po dviejų metų susitikimų virtualiai, tarptautinis kino festivalis „Kino pavasaris“ kovo 24 – balandžio 3 dienomis kviečia susitikti kino teatrų ir namų ekranuose visoje Lietuvoje bei ieškoti bendrumo sakydamas, KAD BŪTUM, REIKIA KITO.

Kruopščiai atrinkta 27-jo festivalio filmų programa bei specialūs renginiai, tarp kurių – ir ypatingi seansai Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre – kviečia suprasti bei pajusti savo integralumą supančioje visuomenėje ir smalsiai, be išankstinių nuostatų, priimti kitą žmogų, gyvybę, požiūrį ar kiną.

Kiekvieno miesto festivalio programą rasi ČIA. O kad joje nepasiklystum, „Miesto Žirafos“ atrinko svarbiausius „Kino pavasario 2022“ filmus:

Blogiausias žmogus pasaulyje

(The Worst Person in the / World Verdens verste menneske)

Julijai tuoj trisdešimt, o jos gyvenimas – egzistencinė netvarka. Panašu, kad gabumai jau iššvaistyti, o vyresnis vaikinas Akselis – sėkmingas komiksų autorius – įkalbinėja kurti šeimą. Vieną naktį ji nekviesta užsuka į svetimą vakarėlį ir ten sutinka žavingą jaunuolį Eiviną. Netrukus, jau išsiskyrusi su Akseliu, Julija metasi į dar vienus naujus santykius, tikėdamasi iš naujo pradėti gyvenimą. O gal kai kuriems pasirinkimams jau per vėlu?

„Tai turbūt smagiausias ir tiksliausias festivalio filmas apie šiuolaikybę. Su pagrindine veikėja susitapatins bemaž visi Y kartos žiūrovai, o kiti galbūt geriau supras jos egzistencinį nerimą, kylantį iš galimybių gausos, įsigalėjusio individualizmo ir savirealizacijos kulto. Filmo emocinė paletė tokia plati, kad pažadu tiek juoko, tiek empatijos ašarų.“ – filmą apibudino Turinio ir programos vadovė Aistė Račaitytė. Jai antrina festivalio Generalinis direktorius Algirdas Ramaška: „Kiekvienas jame atras save, dauguma moterų ir merginų susitapatins ir taps ta pagrindine heroje, kuri ieško savęs, ieško meilės ir bando išplaukti toje beribėje abejonių jūroje. Ir nors filmas turi daugybę sluoksnių bei išgyvenimų, iš filmo išeisite su šypsena veide.“

Apdovanojimai: Geriausia aktorė Renate Reinsve, Kanų kino festivalis, 2021 m.


Gerasis bosas

The Good Boss / El Buen Patrón

Charizmatiškas fabriko savininkas Blankas (Javieras Bardemas) gyvena įtampoje, nes trokšta geriausio vietinio verslo apdovanojimo. Viskas turi būti tobula! Tačiau nepriekaištingos įmonės iliuzija bliūkšta – Blankas turi susitvarkyti su kerštingu atleistu darbininku, prislėgtu vadovu ir juo pačiu susižavėjusia ambicinga praktikante. Gerasis bosas begėdiškai kišasi į pavaldinių asmeninius gyvenimus ir peržengia visas įmanomas ribas, sukeldamas grandininę reakciją ir nenumatytas pasekmes.

„Gerasis bosas“ yra vienas linksmiausių šių metų filmų. Velniškai žavingą, savo karjeros aukštumoje pasirodantį Javierą Bardemą pakvietęs vadovauti gamyklai, de Aranoa tiksliai sustyguoja satyrą apie morališkai žlugusią korporacinę kultūrą. Tai tragikomedija, kuri sukelia nevaldomą juoką ir pataiko į visus savo taikinius socialinėje hierarchijoje,“ – teigia festivalio Programos sudarytojas Andrei Tănăsescu.


Anetė

Annette / Annette

Spindinčiame Los Andžele gyvena Henris (Adamas Driveris) ir Ana (Marion Cotillard). Jis yra aštrų humoro jausmą turintis stand-up komikas, ji – visame pasaulyje garbinama operos solistė. Prožektorių šviesoje jiedu – tobula pora: sveiki, laimingi ir švytintys. Tačiau gimus dukrelei Anetei, paslaptingai ypatingų gabumų mergaitei, jų gyvenimas pasikeičia.

„Drąsiai galima teigti, kad tai didingiausias ir labiausiai lauktas filmas šių metų festivalyje. Maestro Leos Carax, kartu su grupės SPARKS nariais, sukūrė neįtikėtiną patirtį dovanojantį kūrinį, kuris sunkiai telpa į bet kokius rėmus ar vieno žodžio „filmas“ reikšmę. Tai Kinas iš didžiosios raidės, tai reginys, emocija, muzika, teatras, opera! Jį tiesiog privaloma patirt visa savo esybe, ir būtinai tik didžiajame ekrane,“ – neslepia susižavėjimo „Kino pavasario“ Generalinis direktorius Algirdas Ramaška.

„Absoliuti kino patirtis, vizionieriškas Meistro darbas, kuris, nors ir monumentalus, išlieka intymus ir nuoširdus. Apie kaltę ir (ne)tobulumą – odė Meilei.“ (Festivalio programos sudarytoja Marija Fridinovaitė)


Apdovanojimai: Geriausias režisierius, Kanų kino festivalis, 2021 m.


Alkarasas

Alcarràs / Alcarràs
kino pavasaris 2022 alkatrasas

Nuo neatmenamų laikų Solė šeima gyvena nedideliame Alkaraso kaime Ispanijoje ir kiekvieną vasarą skina persikus savo sode. Tačiau juos iškrausto ir šiųmetinis derlius bus paskutinis. Pagal naujus planus, jų nuomojamoje žemėje bus iškirsti visi vaismedžiai ir pastatyti saulės elektrinės moduliai. Tai įžiebia nesutarimus didelėje ir glaudžioje šeimoje, kuri pirmą kartą susiduria su neaiškia ateitimi ir pavojumi prarasti daugiau nei namus.

„Prisirpusi vasara lipte lipa iš ekranų, pritvindo salę persikų kvapo ir įkaitina žiūrovų skruostus. Neprofesionalių aktorių vaidinami herojai tokie savi, kad žiūrovas kartu išgyvena tektoninius pokyčius, kai jie su ašara akių kamputy skina turbūt paskutinį derlių gyvenime. Tai nepaprastai jautrus filmas apie namus, šeimą tradicijas, vertybes ir kovą dėl jų stipriai besikeičiančiame pasaulyje.“ (Turinio ir programos vadovė Aistė Račaitytė)


Apdovanojimai: „Auksinis lokys“, Berlyno kino festivalis, 2022 m.


Piligrimai

Pilgrims / Piligrimai
kino pavasaris 2022 piligrimai

Paulius ir Indrė atvyksta į Karmėlavą, kur lygiai prieš ketverius metus buvo nužudytas Pauliaus brolis, Indrės vaikinas Matas. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad jie neturi jokio konkretaus tikslo. Tačiau netrukus vietos gyventojai supranta, kas šie atvykėliai. Paulius mėgina išsiaiškinti įvykio aplinkybes, Indrė bando jį sulaikyti nuo neapgalvotų veiksmų, tačiau pati pradeda abejoti kelionės prasme. Galiausiai juodu patys sau turės atsakyti, kodėl čia atvažiavo ir ką ši kelionė pakeitė.

„Kiekvienas filmo kadras kelia žavesį. Preciziško ir itin tikslaus darbo centre – graudi istorija, pasakojama nuoširdžiai ir jautriai. „Piligrimai“ žavi branda ir kūrybinėmis aspiracijomis.“ („Kino Pavasario“ programos sudarytoja Marija Fridinovaitė)


Apdovanojimai: Geriausias filmas, Venecijos kino festivalis, „Horizontų“ programa, 2021 m.; Geriausias scenarijus, Salonikų kino festivalis, 2021 m.


Žaidimų aikštelė

Playground / Un monde
kino pavasaris 2022 zaidimu aikstele

Sutinkame 7-erių Norą ir jos vyresnį broliuką Abelį pirmąją mokyklos dieną. Vėliau tą pačią dieną Nora pastebi, kad iš Abelio tyčiojasi kiti vaikai. Norėdama pagelbėti, ji skuba pranešti tėčiui, tačiau Abelis priverčia ją nutilti. Priversta rinktis tarp ištikimybės vienam ir kitam, Nora pamažu perpranta mokyklos kiemo taisykles ir bando rasti savo vietą tarp suaugusiųjų ir vaikų.

„Vienas iš didžiausių šių metų atradimų. Apie smurtą mokyklose, šios problemos ištakas ir rezultatą. „Žaidimų aikštelė“ nepaliks abejingų: neįtikėtinai grynas ir emociškai destabilizuojantis filmo turinys mus skatina žvelgti į dviejų vaikų veidus, kurių tikrumas ir autentiškumas priverčia užmiršti, jog žiūrime filmą. Šokiruojantis savo emocine branda, „Žaidimų aikštelė“ neieško kaip paguosti ar įtikti, veikiau skatina žiūrovą išgirsti ir reaguoti. “ (Festivalio programos sudarytoja Marija Fridinovaitė)

„Čia net formaliai nusileidžiama į vaikų perspektyvą mokyklos mikrokosme. Tai, kaip jiems tenka naviguoti žaidimų aikštelės politikoje, gintis nuo patyčių ir įtampų bei ieškoti pagalbos, tiesą sakant, labai primena ir mus, suaugusiuosius, bandančius susigaudyti kasdien iš naujo nepažįstamame ir sudėtingame pasaulyje,“ – apie filmą kalbėjo Programos sudarytoja Ignė Smilingytė.

Apdovanojimai: FIPRESCI prizas, Kanų kino festivalis, 2021 m.; Geriausias debiutas, Haifos kino festivalis, 2021 m.; Geriausias pirmas ilgametražis, Londono kino festivalis, 2021 m.


Bėglys

Flee / Flugt
kino pavasaris 2022 beglys

Aminas (pseudonimas), daug pasiekęs akademikas, grumiasi su skausminga, 20 metų saugota paslaptimi, kuri gali sugriauti jųdviejų su būsimu vyru susikurtą gyvenimą. Režisieriui Jonui Poher Rasmussenui, savo artimam draugui ir klasiokui, Aminas pirmą kartą papasakoja apie vaikystėje patirtą nepaprastą kelionę bėgant iš Afganistano. Nuoširdžiuose pokalbiuose, atpasakotuose animacijos priemonėmis, atskleidžiama nepamirštama savęs atradimo istorija.

„Labai svarbus filmas apie tai, ką reiškia bėgti nuo karo ir būti tame bėgime daugelį metų po jo. Tai atviras ir nuoširdus liudijimas apie sudėtingus žmonių likimus. Kaip bebūtų skaudu ir liūdna, net ir žiūrint šį filmą bus progų nusišypsoti ir dar kartą įvertinti savo prabangą laisvei. Ypatingai dabar, gyvenant nenutrūkstamų karo naujienų sraute, reikia treniruoti bunkantį jautrumą ir empatiją esantiems šalia ir tiems, kurie kovoja už savo gyvybę, – sako Trumpametražių filmų programos sudarytoja Aušra Umbrasaitė.

„Neįtikėtinas, itin asmeniškais atsiminimais paremtas portretas „Bėglys“ keliauja tiesiai į žiūrovo širdį. Amino pasakojimai mus nukelia į jo vaikystę Afganistane ir likusią gyvenimo dalį Europoje, kurioje jis bando iš naujo surasti ramybę ir tai, ką anądien vadino namais. „Bėglys“ žada neįtikėtiną kinematografinę patirtį, apmąstant tapatybės klausimus, kai jos neatšaukiama dalimi tampa baimė.“ („Kino pavasario“ programos sudarytoja Marija Fridinovaitė)


Apdovanojimai: Didysis žiuri prizas, geriausias pasaulinio kino dokumentinis filmas, Sandansas, 2021 m.; Geriausias dokumentinis filmas, Europos kino apdovanojimai, 2021 m.; Geriausias animacinis ilgo metro filmas, Europos kino apdovanojimai, 2021 m.; 3 „Oskarų“ nominacijos, 2022.


Svečiuose

Speak No / Evil Gæsterne
kino pavasaris 2022 sveciuose

Atostogaudama Toskanoje danų šeima iškart susidraugauja su šeima iš Nyderlandų. Praėjus keliems mėnesiams danai gauna netikėtą kvietimą aplankyti olandus jų atokiame miško name ir nusprendžia nuvykti ten savaitgaliui. Netrukus susitikimo džiaugsmą pakeičia pirmieji nesusipratimai. Svečiai jaučiasi įstrigę name, į kurį geriau niekada nebūtų įžengę, ir kur psichologinė satyra pasuka tiesiai į siaubą.

„Giliai sukrečianti parabolė apie vidurinės klasės pasyvumą, papasakota su itin tiksliai perteikiama įtampa. Sekant Haneke ir geriausiais „nepažįstamojo“ tropais siaubo kine, sutrikdžius idilišką savaitgalio susitikimą, „Svečiuose“ imamos tyrinėti socialinio (dis)komforto ribos. Su kiekvienu siužeto posūkiu ir stiprėjančiu nerimu, režisierius verčia mus abejoti personažais, atspindinčiais visuomenės nepajėgumą reaguoti ir veikti.“ (festivalio Programos sudarytojas Andrei Tănăsescu)


Žodis – grybams

The Mushroom Speaks / The Mushroom Speaks
kino pavasaris 2022 zodis grybams

Keliaujant ir žvalgantis po grybų karalystę, kur jie tarpsta su parazitais, simbiontais ir skaidytojais, kyla minčių apie būtinus tarpusavio ryšius ir bendradarbiavimą. Kai atrodo, kad pasaulis griūva, grybų pasaulyje įvykstantys susitikimai paskatina vizijas apie atsparumą, galimybes atsinaujinti ir klausimus apie tai, kas mus sieja. Filmo kūrėjai kviečia įsivaizduoti mikokultūrinę (r)evoliuciją – galbūt grybai gali padėti mums iš esmės pakeisti savo santykį su pasauliu?

„Geriausia matyta dokumentika apie grybus. Filmas skatina pažvelgti iš grybų karalystės perspektyvos, kuri apraizgiusi visą pasaulį nuo jo pradžių pradžios. Apie poną grybą kalba augintojai, gydytojai, mąstytojai, pateikiama daug įdomių faktų, iškeliamas ir klausimas galbūt galėtume jį prakalbinti ir kažko pasimokyti?“ – apie filmą kalbėjo Festivalio prodiuseris Nerijus Damaševičius.

„Grybų karalystė ją subtiliai tyrinėjančiame filme tampa viso-ko-pasaulyje priklausomybės metafora. Viskas yra persiraizgiusi vienovė, o mes – jos dalis. Verčiau jau išmokti grybų skaitomą pamoką apie KITO svarbą ir kartu mūsų nesvarbą. Galvojimas apie grybus – tai geras nusireikšminimo pratimas, o pažabojus ego randasi daugiau vietos ramybei ir harmonijai.“ (Turinio ir programos vadovė Aistė Račaitytė)


Memoria

Memoria / Memoria
kino pavasaris 2022 memoria

Nuo tada, kai Džesiką (Tilda Swinton) paryčiais pabudino garsus trenksmas, ji nebegali užmigti. Bogotoje lankydamasi pas seserį ji susidraugauja su Agnes, archeologe, tiriančia remontuojamame tunelyje rastus žmonių palaikus. Džesika važiuoja į kasinėjimų vietą aplankyti Agnes. Stabtelėjusi netoliese, ji sutinka žuvų žvynus skutantį vyrą, vardu Ernanas. Prisėdę ant upės kranto jie dalijasi atsiminimais. Saulei leidžiantis Džesika patiria aiškumo akimirką.

„Memoria jau eilę metų buvo vienas laukiamiausių filmų pasaulyje. Weerasethakulas darsyk sukūrė filmą, kuris žiūrovą paliečia, paveikia, sujudina iš vidaus ir palieka kitokiu. Tai kone mistiška patirtis, kurią sunku nusakyti žodžiais, tačiau lengva pakviesti jos nepraleisti, rekomenduojama – pačiame didžiausiame ekrane.“ (Turinio ir programos vadovė Aistė Račaitytė)

„Pirmasis trenksmas pažadina ne tik Tildos Swinton personažę, bet ir žiūrovo gebėjimą įsiklausyti į garsinius Kolumbijos miestų ir džiunglių, kur vyksta filmo veiksmas, peizažus. Kaip ir ankstesniuose kūriniuose, režisieriui pavyksta su beveik neįmanomu tikslumu perteikti pojūčius ir mintis, subtiliai ataidinčius vaizdais, garsais ir istorijomis,“ – teigia Programos sudarytoja Ignė Smilingytė.

Apdovanojimai: Žiuri prizas Kanų kino festivalyje, 2021 m.


O žinai, kur rasi visus įdomiausius Vilniaus, Klaipėdos ir Kauno renginius ir galėsi patogiai juos išrūšiuoti/ stebėti/ pažymėti? „Miesto Žirafų“ renginių mob.programėlėje, kurią parsisiųsi nemokamai čia: mzirafos.lt/appsas